dinsdag 9 november 2010

Flammenkuchen / Tarte flambée


In deze herfstige tijden verlang ik naar een
Flammenkuchen
op het terras in de tuin..................

foto © Cigale

Maar ook in de herfst, in huis, bij kaarslicht en met een lekker glas witte wijn uit de Elzas smaakt de Flammenkuchen heerlijk.

Dit is het recept voor 2 personen (2 Kuchen):
200 gram Koopmans witbroodmix
125 ml lauw water
2 el olijfolie
100 g spekblokjes, gemalen in de keukenmachine (tot piepkleine blokjes)
grote uien in flinterdunne ringen (schoon 200 g)
1 theelepel suiker
peper
1 eigeel
100 g crème fraîche
nootmuskaat
plakjes jong belegen Goudse kaas (zoveel dat de bodem bijna bedekt is)
2 grote zwarte pizzavormen met gaatjes in de bodem

Maak een beslag van witbroodmix, water en olijolie
Kneed het goed door en zet het warm en tochtvrij weg onder plastic huishoudfolie
Laat minimaal 2 uur rijzen
Laat in een anti-aanbak koekenpan de spekblokjes zachtjes even aanbakken
Voeg de uienringen toe en een schepje suiker en een beetje peper
Laat zo'n 10 minuten op spaar langzaam glazig worden
Laat afkoelen tot lauw
Verwarm de oven voor op 250° turbo
Plaats 1 bakblik boven het midden en de andere onder het midden
Deel het deeg in twee en rol beide lappen heel dun uit, net zo groot als de pizzavormen
Roer de dooier, de crème fraîche en de nootmuskaat door elkaar
Bedek de pizzabodem ermee
Bedek met plakjes kaas
Verdeel het mengsel van de spek + uienringen erover
Bak krap 10 minuten in de oven op 250° turbo
Mmmmmmmmmmm



3 opmerkingen:

  1. HUMMMMMMMMMMMM,
    ça a l'air bien bon........
    bizzzzzzzzzz

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Cigale,
    Ik heb dir recept geupload.
    Heb alleen een vraag over de oventemperatuur.
    Ik heb een elektrische oven.
    Wat is de tijdsduur van het bakken en hoeveel graden?
    Groetjes Rowena

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Rowena, Dank je wel voor je reactie. Voor pizza is het belangrijk de oven zo hoog mogelijk te zetten. Een gewone electrische oven zou dus eigenlijk nog zo'n 25 graden hoger moeten dan een turbo oven (275° dus). De Flammenkuchen pas in de oven zetten als de temperatuur is bereikt (dat zal in een gewone oven wel 20 minuten duren denk ik). Zo'n 10 minuten bakken is dan genoeg. De puntjes ui en spek mogen ietsje donkerbruin worden (het heet niet voor niets Flammenkuchen). Mocht je niet zo'n hoge temperatuur kunnen bereiken, dan moet je denk ik 5 tot 10 minuten langer bakken. De zwarte pizzavormen met gaatjes (de mijne zijn van Marskramer) zijn ideaal voor pizza-bodems, ze worden dan in het midden beter gaar. Ik zie dat ik in het recept "bakblikken" noem, ik bedoel "roosters". Bak je er 2 in een gewone oven, dan kun je ze misschien beter na elkaar bakken en de eerste pizza in 2 delen (voor 2 personen). Succes! Laat je me weten of het gelukt is?
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen